NBA – Den Digitale Liga

NBA er den førende sportsliga indenfor markedsføring og sociale medier, men de har ligeledes et sofistikeret øje for planlægning og forretning i form af TV-handler, samt et dybt kendskab til vigtigheden i at være synlige på tværs af medier.

Den efterhånden så omtalte TV-aftale sidste efterår beviste, at der bag NBA sidder nogle geniale forretningsmænd. Alle ved at rent økonomisk er der blevet skudt mange penge i ligaen, men under radaren har NBA også sikret sin fremtid, idet de har fingeren på pulsen og markeret sig som den bedste digitale liga indenfor sportsverdenen.

Vi lever i en digital tid hvor der potentielt kun er 6,6 led mellem hver person i verden1. Mellem fans, spillere, medier og endda NBA selv, er distancen mellem individer over de seneste år svundet ind til næsten ingenting. NBA står som et af de absolut stærkeste brands i verdenen. En analyse fra firmaet Infegy har NBA som værende det 13. mest populære brand på sociale medier, hvor 63% af alle indlæg har været positive. Positivismen på de sociale medier er på niveau med brands som Apple og Ferrari.

Selv kampbolden er med på den sociale bølge. På samme linje som Adam Silvers underskrift står ligaens officielle Twitter handle, @NBA. Her følger 13 millioner dem, et tal som kun forstørres fra dag til dag. Siden sæsonstarten i 2012 er tallet mere end fordoblet fra 5.9 millioner til 13.5 millioner. En årsag til de har så mange følgere er, at de opdaterer konstant med historier, billeder og videoer. Opdateringerne gør de er i bevidstheden hos deres følgere. Videoplatformene YouTube og Vine har givet over 3 milliarder afspilninger tilsammen – pr. 26/3-2015. 3.059.278.575 totale afspilninger. Instagram får også samme kærlige behandling med opdateringer som er specifikke til netop Instagram. Man får med andre ord noget ud af at følge NBA på alle deres forskellige kanaler.

Hvor de står stærkest er dog uden tvivl Facebook. Over 26.1 millioner likes er mere end NHL, MLS, MLB og NFL tilsammen. Styrken på de sociale medier kommer fra valget af deres digitale partner, Turner Sports. Turner har siden 1984 været en del af NBA familien på TV-fronten og driver NBA.com og alle undersider, League Pass og NBA TV på vegne af NBA. Samtidig styrer de føromtalte sociale medier. Turner har været modige nok til at satse stort på det digitale marked før man for alvor kunne se potentialet udspille sig.

Investeringerne foretager Turner stadig. Den populære podcastkvartet The Basketball Jones, og deres bagland, blev hentet til Atlanta, USA fra Canada. Under navnet The Starters har de langsomt men sikkert bevist at man ikke har behov for at være iklædt slips og jakke for at blive taget seriøst som formidler af sporten.

The Starters er bare det seneste skud på stammen af sportspodcastere som har taget deres show fra internettet over på TV. Her er Men in Blazers også et eksempel med deres eget tv-show. Podcasting har været i en rivende udvikling over de seneste par år2 og med den stigende popularitet tager de markedet fra traditionelle medier. Traditionelle medier som ESPN har været nødt til at opdatere deres arbejdsgang for ikke at blive fanget mellem to stole.

Det er her at den nok så omtalte TV-aftale mellem NBA, ESPN/Disney og Turner kommer ind i billedet.

Turner kommer til at forsætte med at drive League Pass, men ESPN har sikret sig rettighederne til at kunne vise NBA på mobile platforme. ESPN forsøger at gøre sig selv uafhængig af dyre kabel-TV abonnementer og NBA er hjørnestenen i udviklingen. For NBA vil den nye handel med ESPN betyde at de vil kunne mærke en fremtid uden at være afhængig af kabel-TV kanalerne. NBA har sat sig selv op perfekt til 2025 når TV-aftalen udløber. De såkaldte OTT-rettigheder har tidligere været en del af den samlede aftale med Turner/ESPN. Men nu når de er splittet op kan de forhandles for sig selv og potentielt være flere penge værd. Her har kinesiske Tencent købt NBA rettigheder i Kina for omtrent 700 millioner dollars og kommer til at drive en League Pass kun for kinesere. Både Tencent handlen og andre fremtidige OTT handler vil give penge direkte til NBA igen.

OTT-rettighederne kommer til at være ekstremt interessante for firmaer som NBC og CBS som begge har forsøgt at bevæge sig ind på ESPN og Turner i de senere år med egne TV-kanaler. Men firmaer som Apple, Yahoo og Amazon som alle ved at opbygge en markedsandel på streaming TV, kan potentielt ende med at eje rettighederne. I stedet for at All-Star kampen bliver vist eksklusivt på TNT er det ikke utænkeligt at den bliver vist eksklusivt på Apple devices, se HBOnow som eksempel i USA. Facebook kunne også udnytte de 26.1 millioner likes, Google kunne udnytte sin Chromecast teknologi i Android TV og deres Chromecast-sticks.

Uanset hvad, er mulighederne mange. Men herhjemme i lille Danmark kan det ikke være udtænkeligt at f.eks. MTG, med deres TV3 sport kanaler og Viaplay, eller SBS Discovery, med 6’eren, Kanal5, Canal8 Sport, Canal9 og NUTV, kunne byde på eksklusive streaming rettigheder. Lige nu sidder TV 2 på rettighederne herhjemme, men i den nærmeste fremtid kunne det sagtens ændre sig.

Måske ender vi endda med at tegne abonnement med NBA direkte.

(Foto: Chich)

  1. I hvert fald hvis man skal tro på The Guardian.

  2. Ahem, Humørspillerne!